Ola Kolehmainen: Heliga rum

Ola Kolehmainens (f. 1964) fotoserie tillkom i och med att han fotograferade moskéer som ritats av arkitekten Mimar Sinan (ca 1490–1588) i Istanbul. Detta inspirerade honom till att fotografera också andra heliga byggnader i Europa. Bilderna på de hundratals år gamla kyrkorna, synagogorna och moskéerna påminner oss om hur sammanflätad dessa religioners historia är.

Under så gott som hela sin konstnärsbana har Kolehmainen använt sig av både gammal och ny arkitektur som stoff för sina verk. I fotografierna av de heliga rummen har perspektivet och arkitekturen delats upp i mindre beståndsdelar för att sedan sammanfogas på nytt. Resultatet är en tolkning, där atmosfären och ljuset spelar huvudrollerna. Samtidigt verkar bilderna visa hur en person som står inne i byggnaderna skulle kunna gestalta rummet. Att fotografera dessa till synes tomma platser var en långsam process. Varje objekt måste fotograferas vid en viss bestämd tidpunkt under en viss bestämd årstid.

Utställningen är ett helhetskonstverk, där väggarna och de rum som de formar spelar en viktig roll. Utställningsarkitekturen och färgplaneringen är gjord av Berlinarkitekterna Matthias Sauerbruch och Louisa Hutton.

Börja här Utställningens webbsida

Ola Kolehmainen: Heliga rum

Ola Kolehmainens (f. 1964) fotoserie tillkom i och med att han fotograferade moskéer som ritats av arkitekten Mimar Sinan (ca 1490–1588) i Istanbul. Detta inspirerade honom till att fotografera också andra heliga byggnader i Europa. Bilderna på de hundratals år gamla kyrkorna, synagogorna och moskéerna påminner oss om hur sammanflätad dessa religioners historia är.

Under så gott som hela sin konstnärsbana har Kolehmainen använt sig av både gammal och ny arkitektur som stoff för sina verk. I fotografierna av de heliga rummen har perspektivet och arkitekturen delats upp i mindre beståndsdelar för att sedan sammanfogas på nytt. Resultatet är en tolkning, där atmosfären och ljuset spelar huvudrollerna. Samtidigt verkar bilderna visa hur en person som står inne i byggnaderna skulle kunna gestalta rummet. Att fotografera dessa till synes tomma platser var en långsam process. Varje objekt måste fotograferas vid en viss bestämd tidpunkt under en viss bestämd årstid.

Utställningen är ett helhetskonstverk, där väggarna och de rum som de formar spelar en viktig roll. Utställningsarkitekturen och färgplaneringen är gjord av Berlinarkitekterna Matthias Sauerbruch och Louisa Hutton.

Börja här Utställningens webbsida
3

Selimiyemoskén

En gång i tiden var Selimiyemoskén i Edirne i Turkiet en symbol för det osmanska (ottomanska) rikets politiska och kulturella makt.

6

San Miniato al Monte

San Miniato al Monte-kyrkan finns på berget Croci med vacker utsikt över Florens.

7

Santa Maria Assunta di Torcello

Katedralen står på ön Torcello som numera är en del av Venedig, men under Bysans var Torcello fortfarande Venedigs närmaste konkurrent.

9

Hagia Sofia

Hagia Sofia, den heliga Sofias basilika i Istanbul byggdes 537 som en kristen kyrka, men efter att turkarna hade intagit staden omvandlades den 1453 till en moské.

10

Santa Maria Assunta di Torcello

Katedralen står på ön Torcello som numera är en del av Venedig, men under Bysans var Torcello fortfarande Venedigs närmaste konkurrent.

11

Pinkassynagogan

Pinkassynagogan är den näst äldsta av de synagogor som bevarats i Prag.

12

Selimiyemoskén

En gång i tiden var Selimiyemoskén i Edirne i Turkiet en symbol för det osmanska (ottomanska) rikets politiska och kulturella makt.

13

Peterskyrkan

Peterskyrkan i Vatikanstaten är katolicismens huvudkyrka.