Finlands natur och industri som konstverk

På världsutställningen i Montreal (1967) ville man visa upp Finlands industri och natur också genom konsten. Timo Sarpaneva, som planerade Finlands avdelning, beställde en rya med skogsmotiv av Uhra-Beata Simberg-Ehrström (1914–79). Textilkonstnären Simberg-Ehrström, som var dotter till konstnären Hugo Simberg, planerade Skog-ryan i flera månader. Den största utmaningen var att förstora upp kompositionen i jättelik skala. Ryan vävdes av erfarna konstvävare på Finska handarbetets vänner under översyn av konstnären. Det tog sammanlagt sju månader att väva Skog-ryans fyra delar i tre meter breda vävstolar.

På världsutställningen väckte Skog stor förtjusning tack vare det mjuka och varma yllematerialet. Efter att ha blivit publikfavorit måste ryan rentav inhägnas och förses med förbudsskyltar. Den väckte också internationellt intresse i den samtida pressen. Ryan Skog ingår i HAM:s samling.

Skulptören Laila Pullinen (1933–2015) fick i uppdrag att skapa ett metallkonstverk till världsutställningen. Idén att spränga fram verkets former i gipsformarna föddes av tillverkningsmetoden för rymdfarkosternas spetsar och i samtal med fysikern Ilkka Laakso. Till industriell samarbetspartner utsåg hon Outokumpu Oy, som donerade allt material som behövdes för verket samt arbetslokaler. Framställningen krävde noggranna planer och förhandskalkyler. De första sprängningsexperimenten gjordes hösten 1966. Pullinen arbetade på verket Sol i fjällen i sammanlagt åtta månader. Det består av tio 3 mm tjocka kopparskivor.

Sol i fjällen uttrycker med informalistiska medel naturkrafternas rörelser, solnedgången, Lapplands mäktiga fjällandskap med sina skuggiga sluttningar och snödrivor formade av vinden. År 1969 placerades reliefen på Helsingfors-Vanda flygplats, i den nya terminalen på Sjöskog.

Bild: Uhra-Beata Simberg-Ehrström: Skog, 1967 (detalj) © Foto: HAM / Hanna Kukorelli