Eero Nelimarkka: Nukke pöydällä, 1923 © Yksityiskokoelma / Kuva: Hanna Kukorelli

Ögonblick, platser

Eero Nelimarkka målade alltid efter modell. Rummen, föremålen och platserna i hans målningar ser ut som stillbilder av verkligheten. De är verklighetslika men till förtätade och slumpartade till sina betydelser. Det ställvis överrealistiska intrycket förstärks av beskärningen av bilderna, ibland en accentuerat symmetrisk komposition, parallellen mellan föremål och kontrasten mellan mörka och ljusa färgytor.

Ett av Nelimarkkas favoritmotiv var människan i rummet. Modellen kunde vara bekant, till exempel den före detta barnmorskan, fröken Kekäläinen som var husföreståndarinna i Nelimarkkas och diktaren Larin-Kyöstis villa i Åggelby. Gestalterna är distanserade, kanske med ryggen vänd mot betraktaren eller på annat sätt i sina egna världar. Rummen är verkliga, men utgör samtidigt också själslandskap. Fönster och dörrar talar om en förbindelse till något, världen, som står utanför den upplevande individens egen inre sfär.

Eero Nelimarkka: Docka på bord, 1923 © Privatsamling / Foto: Hanna Kukorelli