Smith-Polvinens trafikplan, 1968

I mitten av 1960-talet beställde Helsingfors stad en stor trafikundersökning av det amerikanska företaget Wilbur Smith & Associates och den finska byrån Insinööritoimisto Pentti Polvinen. År 1968 stod en trafikplan färdig, där man i tidens anda föreslog ett utopistiskt nät av motorvägar som nådde ut till Helsingfors stränder och gjorde upp skisser för metrobygge och framtida trafikvolymer.

Om Smith-Polvinens plan hade blivit verklighet skulle Gräsviken, Norra Kajen och Tjärholmen samt Tölövikens södra del ha begravts under enorma, slingriga motorvägsavfarter. Över Elisabetsgatan i Kronohagen skulle ha byggts en viadukt i flera filer. Bland annat kvarteren mellan Rödbergsgatan och Sjömansgatan i Rödbergen, nuvarande Designmuseet och Arkitekturmuseet, Gardets manege och Svenska normallyceums skolhus skulle ha fått ge vika för en vägsträckning tvärs genom de södra stadsdelarna. Vägen skulle också ha skurit av en del av Observatorieparken innan den i Södra hamnen skulle ha dykt ner i en tunnel under Skatudden. Efterklokt kan man konstatera att Smith-Polvinens plan baserade sig på överoptimistiska prognoser om befolkningstillväxten och en uppfattning om en växande privatbilism.

Bild: Wilbur Smith & Associates och ingenjörsbyrå Pentti Polvinen: Helsingfors trafikplan, 1968 © Arkitekturmuseet