Wäinö Aaltonen som skapare av Finlandsbilden

Skulpturen spelade en viktig roll i den nya nationens identitetsbygge. Efter att Paavo Nurmi vunnit sex guldmedaljer i de olympiska spelen i Paris sommaren 1924 gav staten Wäinö Aaltonen (1894–1966) i uppdrag att göra en skulptur i helfigur av nationalhjälten. Den här idealbilden av en idrottare med klassicistiska stildrag blev Aaltonens genombrottsverk. Det visades på många utställningar i världen, bland annat världsutställningen i Montreal 1967. En eftergjutning av skulpturen restes vid Olympiastadion inför de olympiska spelen i Helsingfors 1952.

Affischtävlingen för Helsingfors olympiska spel 1940 vanns av Ilmari Sysimetsä med bidraget ”Den flygande finländaren”, där den av Wäinö Aaltonen skulpterade Nurmi springer in Finland på världskartan. Samma symbolbild användes 1952 när Finland äntligen fick arrangera tävlingarna, efter att de först ställts in på grund av andra världskriget. Krigets följder syns i affischen i de ändrade texterna och finska statens flyttade gränslinje.

Halvfigurerna av vadande kvinnor hör till Aaltonens tidiga skulpturproduktion. Nakenheten förknippades i enlighet med tidsandan med renhet och hälsa. Vaderskan från 1924 är också känd under titeln Badande kvinna. Konstnärens hustru Aino Aaltonen stod modell för skulpturen. Dess marmorversion restes i vattenbassängen i Observatoriebergets park i Helsingfors 1925 och var konstnärens första offentliga konstverk i huvudstaden. På 1990-talet utsattes skulpturen för vandalism och flyttades därför till Richardsgatans bibliotek.

Inspirerad av egyptisk konst skapade Aaltonen 1929 flera förgyllda träskulpturer med motivet Finlands mö. En enorm gipsversion av motivet visades i Finlands paviljong på världsutställningen i New York 1939. För att framhäva det nationella budskapet placerades en miniatyrkantele i kvinnogestaltens upphöjda hand. Hemma i Finland väckte det missnöje att man valt ut en naken kvinnoskulptur till en så prestigefylld plats. Finlands mö utsågs dock till världsutställningens vackraste konstverk.

Bild: Wäinö Aaltonen: Vaderskan, 1923 © Foto: HAM / Maija Toivanen