Smith-Polvisen liikennesuunnitelma, 1968

Helsingin kaupunki tilasi 1960-luvun puolivälissä yhdysvaltalaiselta Wilbur Smith & Associatesilta ja Insinööritoimisto Pentti Polviselta suuren liikennetutkimuksen. Vuonna 1968 valmistui ajan hengen mukainen liikennesuunnitelma, jossa Helsinkiin ehdotettiin rannoille ulottuvaa utopistista moottoritieverkkoa ja hahmoteltiin metron rakentamista sekä tulevaisuuden liikennemääriä.

Toteutuessaan Smith-Polvisen suunnitelma olisi kattanut Ruoholahden, Pohjoisrannan ja Tervasaaren sekä Töölönlahden eteläosan valtavilla, lonkeromaisilla moottoritieliittymillä. Kruununhaan Liisankadun yläpuolelle olisi rakennettu monikaistainen viadukti eli maasilta. Eteläiset kaupunginosat leikkaava tielinjaus olisi raivannut altaan muun muassa Punavuorenkadun ja Merimiehenkadun väliset korttelit Punavuoressa, Designmuseon, Arkkitehtuurimuseon, Kaartin maneesin ja Svenska normallyceumin rakennukset sekä leikannut osan Tähtitorninmäen puistoa ennen painumistaan Katajanokan alittavaan tunneliin Eteläsatamassa. Jälkiviisaasti voi todeta, että Smith-Polvisen suunnitelma perustui ylioptimistisiin väestönkasvuennustuksiin ja käsitykseen yksityisautoilun lisääntymisestä.

Kuvassa Helsingin liikennesuunnitelma. Wilbur Smith & Associates ja Insinööritoimisto Pentti Polvinen, 1968. © Arkkitehtuurimuseo