Täydellisen muodon kuvaajat

Suomalaisen designin kultakaudella 1950-luvulla, menestyneillä muotoilijoilla oli luotettu hovikuvaaja: Pietisen perheyritys ja siellä erityisesti veljekset Otso (1916–1993)  ja Matti (1919–2009) Pietinen. He valokuvasivat muun muassa Timo Sarpanevan, Tapio Wirkkalan, Nanny Stillin, Kaj Franckin ja Saara Hopean kansainvälisillä areenoilla palkittuja esineitä.

Pietiset kasvoivat valokuvaajiksi lapsuudenkodissaan ja työskentelivät isänsä Aarne Pietisen yrityksessä. Otso oli perehtynyt värivalokuvaukseen Saksassa ja kuului alan suomalaisiin pioneereihin. Matti viihtyi enemmän studiossa, kun taas Otso kiersi kuvaamassa.

Otso ja Matti Pietinen työskentelivät yhteistyössä muotoilijoiden kanssa luoden designesineistä valokuvan keinoin iskeviä muotopelkistyksiä tai surrealistisia runoelmia. Valokuvia käytettiin mainoksissa ja designnäyttelyissä, ja ne levisivät maailmalle kansainvälisen lehdistön välittäminä. Valokuvat olivat osa kansallista projektia, jossa rakennettiin mielikuvaa suomalaisen muotoilun ylivertaisuudesta. Pietisten valokuvissa esineet irtautuvat fyysisestä maailmasta, sen lainalaisuuksista ja rajoitteista. Materiaalisuus ja käytettävyys väistyvät, jäljelle jäävät ikoniset muodot.

Kun Pietisen veljekset kokosivat design-kuvistaan näyttelykokonaisuutta vuonna 1954, he signeerasivat kuvansa kuten taiteilijat. Näin erotettiin parhaat, kuvaajan näyttelykäyttöön hyväksymät kopiot työvedoksista ja ammattityöstä.

Kuvassa Näyttelijä Heidi Krohn ja Timo Sarpanevan Orkidea-maljakko. Matti Pietinen, 1950-luku. © Suomen valokuvataiteen museo