Tyko Sallinen: Hihhulit, 1918 © Yksityiskokoelma / Kuva: HAM / Hanna Kukorelli

Uskon, himon ja vihan kuvat

Sallisen lapsuudenkoti oli ankaran lestadiolainen, mikä vaikutti hänen aikuiselämäänsä ja taiteeseensa.  Sisällissodan jälkeen maalatuissa Hihhuleissa ja Jytkyissä Sallinen on käsitellyt hurmoksellista uskonnollisuutta. Nämä sekä monet rahvasta esittävät muotokuvat olivat tietoinen vastalause ajan romantisoidulle kansankuvaukselle. Ne toivat yhteiskunnallisesti vaikeina aikoina esiin koreilematonta ja köyhää kansaa.

Sallisen ympärille oli opiskeluaikana kerääntynyt miesporukka, joka kutsui itseään ”suruttomiksi”. He olivat proletaaritaiteilijoita, joita yhdisti taiteen lisäksi viina, naiset ja piittaamattomuus käytöstavoista.

Kuvitus: Tyko Sallinen: Hihhulit, 1918 © Yksityiskokoelma / Kuva: HAM / Hanna Kukorelli